miercuri, 10 septembrie 2008

Donnie Darko (2001) 8/10

Filmul se deschide cu imaginea unui adolescent care se trezeste in zori pe marginea unui drum. E imbracat in pijamale si pare dezorientat dar in acelasi timp multumit.Se suie pe bicicleta si se indreapta spre casa. Toata aceasta secventa este lipsita de sunet ambiental, se aude doar melodia "The Killing Moon" interpretata de Echo & The Bunnymen. A se retine partea cu Bunnymen pentru viitor. Muzica se incheie brusc pentru a face loc unei scene in care toata familia ia masa in liniste. Liniste intrerupta de replica "Votez pentru Dudakis" enuntata de sora baiatului misterios. Discutia politica deviaza intr-o ploaie de insulte pe care cei doi si le arunca. Aflam ca protagonistul din dimineata precedenta este Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) si ca urmeaza un tratament psihiatric lucru care explica partial plimbarea nocturna.

Se trece apoi la intriga, Donnie este trezit din somn de vocea unui om imbracat in costum de iepure care il cheama afara din casa si ii spune ca va muri in 28 de zile. Sau mai precis, lumea se va sfarsi in 28 de zile, 6 ore, 42 de minute si 12 secunde. Ramane intrebarea unui Donnie mai mult amuzat decat ingrijorat: "De ce?". Dimineata, se trezeste pe un teren de golf cu cifrele de mai sus scrise pe mana. Ajuns acasa, descopera cu surprindere ca un motor de avion a cazut peste casa parintilor, devastandu-i camera. Ciudatul episod din noaptea precedenta i-a salvat viata.

Regizor si scenarist pentru aceasta productie este Richard Kelly , doar 25 de ani la acea data. La nivel de regie am fost placut impresionat. Unele scene sunt absolut memorabile. As aminti aici prima scena, precum si scena in care ne este prezentata scoala unde invata Donnie. La fel ca la inceput, totul este facut fara dialog, fara sunet ambiental, se aude doar melodia "Head over Heels" a celor de la Tears For Fears. Pe parcursul aproape a intregii melodii camera trece de la un cadru la altul, uneori folosind si slow motion alteori fast forward.Il urmarim pe Donnie cu grupul sau de prieteni, batausul scolii, noua eleva,trupa de dans a scolii, profesorii si relatiile dintre ei precum si dintre ei si elevi.

La capitolul scenariu as avea cate ceva de obiectat. Filmul nu lasa impresia unui tot unitar cap-coada. E construit bucatica cu bucatica, piesa cu piesa, ca un imens castel de carti din care daca ai scos o singura carte totul s-a naruit. Ii lipseste insa cele doua carti din varf, sigur, e o constructie memorabila si asa, dar nu la fel de impresionanta pe cat ar arata terminata.

Jake Gyllenhaal reuseste un rol foarte bun. Nu exceptional, dar oricum foarte bun. Ca sa il compar cu un film recent, cred ca la acelasi nivel cu prestatia din Brokeback Mountain unde s-a descurcat remarcabil dar i-a lipsit sclipirea.O surpriza placuta a fost Maggie Gyllenhaal, sora actorului si in realitate, dar mai ales Patrick Swayze care se confunda excelent cu personajul Jim Cunningham. un fel de guru auto-declarat. La polul opus se situeaza Drew Barrymore care mi s-a parut foarte anosta in ciuda faptului ca a jucat un rol destul de important.

Nu vreau sa inchei fara sa mai amintesc o secventa muzicala excelenta, exact la sfarsitul filmului in acordurile melodiei Mad World in interpretarea lui Gary Jules si Michael Andrews.

"And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
Are the best I've ever had"


Donnie Darko nu este un film greu de inteles. Povestea este suficient de facila pentru a nu pune mari probleme. Donnie Darko este insa un film greu de explicat. Cred ca e punctul slab al acestui film. Imi plac productiile care lasa loc dezbaterilor. Apreciez insa cand aceste dezbateri au o finalitate palpapila. In cazul lui Donie Darko oricat de mult as discuta si medita asupra lui rezultatul ar fi doar niste simple supozitii. Avand in vedere lacunele sfarsitului multe dintre aceste supozitii pot fi adevarate, de la cele mai elaborate pana la cele mai simple. Ramane ca fiecare sa-si formeze o opinie, eu o sa raman doar cu satisfactia ca mi-a fost oferita aceasta posibilitate.